Sunday, November 13, 2011
Definisi Taklid, Ittiba, dan Ijtihad
Taklid adalah mengamalkan sesuatu perkara atau mengikuti sesuatu pendapat tanpa mengetahui dalil yang membelakangi amal atau pendapat tersebut.
Ittiba’ pula adalah mengamalkan sesuatu perkara atau mengikuti sesuatu pendapat yang disertai dengan dalil dari al-Qur’an dan al-Hadis yang membelakangi amal atau pendapat tersebut.
Ijtihad pula adalah mengerahkan upaya dengan bersungguh-sungguh untuk mengetahui sesuatu hukum yang bersumberkan al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
Ittiba’ pula adalah mengamalkan sesuatu perkara atau mengikuti sesuatu pendapat yang disertai dengan dalil dari al-Qur’an dan al-Hadis yang membelakangi amal atau pendapat tersebut.
Ijtihad pula adalah mengerahkan upaya dengan bersungguh-sungguh untuk mengetahui sesuatu hukum yang bersumberkan al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
9:21 PM
Friday, November 11, 2011
Benarkah Penilaian Al-Albani Sering Saling Bercanggah?
Ketika mentohmah Al-Albani sebagai tokoh kontradik dalam kajian hadith, Al-Ghari langsung tidak membawa sebarang contoh bagi membuktikan tohmahannya itu, sebaliknya dia sekadar menyebut nama-nama individu yang pernah mengkritik kajian Al-Albani dalam kitab masing-masing, termasuklah nama gurunya As-Saqqaf. Sebenarnya, Al-Ghari tidak mampu membuat kritikan secara ilmiah terhadap kajian hadith yang dibuat oleh Al-Albani kerana beliau terlalu jahil dalam bidang berkenaan. Hakikat kejahilan beliau telah terbukti berulang kali dalam contoh-contoh yang telah dibincangkan sebelum ini. Di sebabkan kejahilan itu, beliau bergantung sepenuhnya kepada tulisan para pengkritik Al-Albani dan mengikut secara buta segala kritikan itu tanpa ada sebarang kemampuan untuk menilai kekuatan dan kelemahan kritikan tersebut, lebih-lebih lagi bila dia mendapati segala kritikan itu bersesuaian dengan nafsu jahat yang menguasai dirinya.
Berdasarkan tinjauan penulis terhadap kritikan yang dibuat oleh para pengkritik Al-Albani, didapati kritikan tersebut terbahagi kepada dua bentuk:bentuk:
Berdasarkan tinjauan penulis terhadap kritikan yang dibuat oleh para pengkritik Al-Albani, didapati kritikan tersebut terbahagi kepada dua bentuk:bentuk:
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
5:26 PM
Qadha Solat Sunat?
Kita sering tertinggal melakukan ibadat solat sunat, seperti solat sunat sebelum subuh dan sebagainya. Anda rasa pelik apabila mendengar ada orang berkata, solat sunat yang tertinggal pun harus diqadha balik. Betulkah begitu?
Adalah menjadi suatu tuntutan syarak yang diketahui secara umum, solat wajib yang tertinggal mesti diqadhakan semuanya.
Ini berdasarkan hadis Sahih Muslim (mafhumnya): “Jika seseorang daripada kamu tertidur sehingga tertinggal solatnya, atau terlalai daripadanya, maka hendaklah dia mendirikannya solat tersebut, apabila dia teringat padanya. Sesungguhnya Allah SWT berfirman: “Dirikanlah solat untuk mengingati-Ku.”
Adalah menjadi suatu tuntutan syarak yang diketahui secara umum, solat wajib yang tertinggal mesti diqadhakan semuanya.
Ini berdasarkan hadis Sahih Muslim (mafhumnya): “Jika seseorang daripada kamu tertidur sehingga tertinggal solatnya, atau terlalai daripadanya, maka hendaklah dia mendirikannya solat tersebut, apabila dia teringat padanya. Sesungguhnya Allah SWT berfirman: “Dirikanlah solat untuk mengingati-Ku.”
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
5:18 PM
Monday, October 31, 2011
Ulama: Dimuliakan Atau Disucikan?
Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin
Ada bezanya antara menghormatikan dan mensucikan. Dalam bahasa Arab disebut tauqir (memuliakan), sementara mensucikan disebut taqdis. Memuliakan atau tauqir bererti kita memberikan penghormatan kepada seseorang atau sesuatu pihak. Ia berkaitan dengan nilai ketinggian yang ada pada pihak atau individu tersebut. Jika dia pemimpin, atas nilai kepimpinan yang ada padanya. Jika dia ulama, atau ilmuwan maka atas nilai ilmu yang ada padanya. Jika dia orang tua, atas nilai usia dan pengalaman hidup yang dilalui. Demikianlah seterusnya.
Adapun taqdis atau mensuci bererti menganggap seseorang atau sesuatu itu terpelihara dari sebarang dosa, atau kesalahan. Menganggap ia suci (sacred) bererti apa sahaja yang datang daripadanya adalah benar dan mulia, tidak boleh dipertikaikan lagi.
Ada bezanya antara menghormatikan dan mensucikan. Dalam bahasa Arab disebut tauqir (memuliakan), sementara mensucikan disebut taqdis. Memuliakan atau tauqir bererti kita memberikan penghormatan kepada seseorang atau sesuatu pihak. Ia berkaitan dengan nilai ketinggian yang ada pada pihak atau individu tersebut. Jika dia pemimpin, atas nilai kepimpinan yang ada padanya. Jika dia ulama, atau ilmuwan maka atas nilai ilmu yang ada padanya. Jika dia orang tua, atas nilai usia dan pengalaman hidup yang dilalui. Demikianlah seterusnya.
Adapun taqdis atau mensuci bererti menganggap seseorang atau sesuatu itu terpelihara dari sebarang dosa, atau kesalahan. Menganggap ia suci (sacred) bererti apa sahaja yang datang daripadanya adalah benar dan mulia, tidak boleh dipertikaikan lagi.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
10:12 AM
Thursday, October 27, 2011
Tauhid Tiga
Pembagian tauhid kepada tiga bagian itu bukan bid’ah karena isinya itu semua ada dalam Al’Quran dan Hadist. Pembagian itu ditujukan untuk memudahkan orang mempelajari dan memahami tauhid dalam Islam. Ini sama saja dengan pembagian-pembagian yang ada di dalam ilmu tafsir, ilmu hadis, ilmu fiqh, dll. Kalau mengikuti manhaj salaf, memang tauhid itu bisa dibagi kedalam tiga bagian:
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
2:26 PM
Tuesday, October 11, 2011
Hujah-hujah Berkenaan Status Ayahanda dan Bonda Rasullullah SAW di akhirat nnt (Disertakan Dalil2 Al-Quran dan Hadis)
Assalamualaikum,
Berikut di bawah adalah hujah2 dari 2 pihak berkenaan status ayahanda dan bonda Rasullullah SAW di akhirat nnt. Hujah kedua-dua belah pihak juga ada disertakan dalil2 Al-Quran dan Hadis Rasullullah SAW.
Berdasarkan hujah2 di bawah ini, dapatlah pembaca sekalian menilai pihak yg manakah yg menghampiri kebenaran. Dan semestinya Allah SWT lebih mengetahui pihak manakah yg benar di antara 2 pihak tersebut. Moga kita semua diberi petunjuk oleh Allah SWT untuk menemui kebenaran. Amin.
P/S: Adapun sekiranya anda setuju dengan hujah pihak pertama, itu bukanlah bererti kita tidak mencintai dan tidak menyayangi Rasullullah SAW (Nauzubillah), tetapi ianya semata-mata untuk mencari kebenaran. Islam mementingkan kebenaran dalam setiap hal.
Wallahu ta'la a'lam.
Wallahu ta'la a'lam.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
9:43 AM
Friday, October 7, 2011
Iktikad Ahl al-Sunnah ke atas Ahl al-Bait Rasulullah.
Yang dimaksudkan dengan Iktikad.
Perkataan iktikad (I’tiqad: إعتقاد) berasal daripada perkataan ‘Aqad (عقد) yang bererti menyimpul atau mengikat, seperti menyimpul dan mengikat seutas tali.[1]
Contoh penggunaannya di dalam al-Qur’an adalah sepertimana ayat berikut:
Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (tali) [al-Falaq 113:04]
Dari sudut istilah, iktikad bermaksud segala sesuatu yang menjadi keyakinan selain daripada amalannya seperti keyakinan akan wujudnya Allah dan keyakinan tentang pengutusan para Rasul.[2] Ia adalah kepercayaan yang tersemat atau tersimpul kuat di dalam hatinya yang tidak dicemari oleh keraguan sedikitpun sehingga sukar untuk dileraikan.[3]
Kenapakah penting untuk diketahui iktikad Ahl al-Sunnah terhadap Ahl al-Bait?
Antara asas penting yang perlu diketahui dalam perbincangan antara Ahl al-Sunnah dan Syi‘ah ialah iktikad Ahl al-Sunnah ke atas Ahl al-Bait Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, radhiallahu ‘anhum. Paling kurang terdapat dua sebab:
1. Iktikad Ahl al-Sunnah yang sebenar terhadap Ahl al-Bait perlu difahami supaya tidak wujud salah faham, seolah-olah Ahl al-Sunnah memusuhi, membenci dan merendah-rendahkan Ahl al-Bait, khasnya ‘Ali, Fathimah, Hasan dan Husain.
2. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa di kalangan Ahl al-Sunnah sendiri, sebahagian besar daripada mereka tidak mengetahui kenapa dan bagaimana berinteraksi dengan Ahl al-Bait Rasulullah. Apatah lagi untuk mengetahui iktikad yang diwajibkan ke atas mereka terhadap Ahl al-Bait Rasulullah.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
3:44 PM
Subscribe to:
Posts (Atom)