Monday, October 31, 2011
Ulama: Dimuliakan Atau Disucikan?
Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin
Ada bezanya antara menghormatikan dan mensucikan. Dalam bahasa Arab disebut tauqir (memuliakan), sementara mensucikan disebut taqdis. Memuliakan atau tauqir bererti kita memberikan penghormatan kepada seseorang atau sesuatu pihak. Ia berkaitan dengan nilai ketinggian yang ada pada pihak atau individu tersebut. Jika dia pemimpin, atas nilai kepimpinan yang ada padanya. Jika dia ulama, atau ilmuwan maka atas nilai ilmu yang ada padanya. Jika dia orang tua, atas nilai usia dan pengalaman hidup yang dilalui. Demikianlah seterusnya.
Adapun taqdis atau mensuci bererti menganggap seseorang atau sesuatu itu terpelihara dari sebarang dosa, atau kesalahan. Menganggap ia suci (sacred) bererti apa sahaja yang datang daripadanya adalah benar dan mulia, tidak boleh dipertikaikan lagi.
Ada bezanya antara menghormatikan dan mensucikan. Dalam bahasa Arab disebut tauqir (memuliakan), sementara mensucikan disebut taqdis. Memuliakan atau tauqir bererti kita memberikan penghormatan kepada seseorang atau sesuatu pihak. Ia berkaitan dengan nilai ketinggian yang ada pada pihak atau individu tersebut. Jika dia pemimpin, atas nilai kepimpinan yang ada padanya. Jika dia ulama, atau ilmuwan maka atas nilai ilmu yang ada padanya. Jika dia orang tua, atas nilai usia dan pengalaman hidup yang dilalui. Demikianlah seterusnya.
Adapun taqdis atau mensuci bererti menganggap seseorang atau sesuatu itu terpelihara dari sebarang dosa, atau kesalahan. Menganggap ia suci (sacred) bererti apa sahaja yang datang daripadanya adalah benar dan mulia, tidak boleh dipertikaikan lagi.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
10:12 AM
Thursday, October 27, 2011
Tauhid Tiga
Pembagian tauhid kepada tiga bagian itu bukan bid’ah karena isinya itu semua ada dalam Al’Quran dan Hadist. Pembagian itu ditujukan untuk memudahkan orang mempelajari dan memahami tauhid dalam Islam. Ini sama saja dengan pembagian-pembagian yang ada di dalam ilmu tafsir, ilmu hadis, ilmu fiqh, dll. Kalau mengikuti manhaj salaf, memang tauhid itu bisa dibagi kedalam tiga bagian:
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
2:26 PM
Tuesday, October 11, 2011
Hujah-hujah Berkenaan Status Ayahanda dan Bonda Rasullullah SAW di akhirat nnt (Disertakan Dalil2 Al-Quran dan Hadis)
Assalamualaikum,
Berikut di bawah adalah hujah2 dari 2 pihak berkenaan status ayahanda dan bonda Rasullullah SAW di akhirat nnt. Hujah kedua-dua belah pihak juga ada disertakan dalil2 Al-Quran dan Hadis Rasullullah SAW.
Berdasarkan hujah2 di bawah ini, dapatlah pembaca sekalian menilai pihak yg manakah yg menghampiri kebenaran. Dan semestinya Allah SWT lebih mengetahui pihak manakah yg benar di antara 2 pihak tersebut. Moga kita semua diberi petunjuk oleh Allah SWT untuk menemui kebenaran. Amin.
P/S: Adapun sekiranya anda setuju dengan hujah pihak pertama, itu bukanlah bererti kita tidak mencintai dan tidak menyayangi Rasullullah SAW (Nauzubillah), tetapi ianya semata-mata untuk mencari kebenaran. Islam mementingkan kebenaran dalam setiap hal.
Wallahu ta'la a'lam.
Wallahu ta'la a'lam.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
9:43 AM
Friday, October 7, 2011
Iktikad Ahl al-Sunnah ke atas Ahl al-Bait Rasulullah.
Yang dimaksudkan dengan Iktikad.
Perkataan iktikad (I’tiqad: إعتقاد) berasal daripada perkataan ‘Aqad (عقد) yang bererti menyimpul atau mengikat, seperti menyimpul dan mengikat seutas tali.[1]
Contoh penggunaannya di dalam al-Qur’an adalah sepertimana ayat berikut:
Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (tali) [al-Falaq 113:04]
Dari sudut istilah, iktikad bermaksud segala sesuatu yang menjadi keyakinan selain daripada amalannya seperti keyakinan akan wujudnya Allah dan keyakinan tentang pengutusan para Rasul.[2] Ia adalah kepercayaan yang tersemat atau tersimpul kuat di dalam hatinya yang tidak dicemari oleh keraguan sedikitpun sehingga sukar untuk dileraikan.[3]
Kenapakah penting untuk diketahui iktikad Ahl al-Sunnah terhadap Ahl al-Bait?
Antara asas penting yang perlu diketahui dalam perbincangan antara Ahl al-Sunnah dan Syi‘ah ialah iktikad Ahl al-Sunnah ke atas Ahl al-Bait Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, radhiallahu ‘anhum. Paling kurang terdapat dua sebab:
1. Iktikad Ahl al-Sunnah yang sebenar terhadap Ahl al-Bait perlu difahami supaya tidak wujud salah faham, seolah-olah Ahl al-Sunnah memusuhi, membenci dan merendah-rendahkan Ahl al-Bait, khasnya ‘Ali, Fathimah, Hasan dan Husain.
2. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa di kalangan Ahl al-Sunnah sendiri, sebahagian besar daripada mereka tidak mengetahui kenapa dan bagaimana berinteraksi dengan Ahl al-Bait Rasulullah. Apatah lagi untuk mengetahui iktikad yang diwajibkan ke atas mereka terhadap Ahl al-Bait Rasulullah.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
3:44 PM
Thursday, September 22, 2011
Wajibnya Berkumur-kumur dan Istinsyaq Dalam Wudhu
Oleh: Badrul Tamam
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Subhanahu wa Ta'ala. Shalawat dan salam semoga terlimpah kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam, keluarga dan para sahabatnya.
Wudhu Sebagai Syarat Sah Shalat
Wudhu adalah syarat sahnya shalat yang dilakukan oleh orang berhadats. Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:
لاَ تُقْبَلُ صَلاَةُ أَحَدِكُمْ إِذَا أَحْدَثَ حَتَّى يَتَوَضَّأَ
"Tidak akan diterima shalat salah seorang dari kalian apabila ia berhadats, hingga ia berwudhu." (Muttafaq 'alaih dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu)
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Subhanahu wa Ta'ala. Shalawat dan salam semoga terlimpah kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam, keluarga dan para sahabatnya.
Wudhu Sebagai Syarat Sah Shalat
Wudhu adalah syarat sahnya shalat yang dilakukan oleh orang berhadats. Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:
لاَ تُقْبَلُ صَلاَةُ أَحَدِكُمْ إِذَا أَحْدَثَ حَتَّى يَتَوَضَّأَ
"Tidak akan diterima shalat salah seorang dari kalian apabila ia berhadats, hingga ia berwudhu." (Muttafaq 'alaih dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu)
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
4:57 PM
Friday, September 16, 2011
CARA MEWUJUDKAN IBADAH
Oleh
Syaikh Abu Usamah Salim bin Id Al Hilali
عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ كَعْبٍ الأَسْلَمِيِّ قَالَ كُنْتُ أَبِيتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَتَيْتُهُ بِوَضُوئِهِ وَحَاجَتِهِ فَقَالَ لِي: سَلْ. فَقُلْتُ أَسْأَلُكَ مُرَافَقَتَكَ فِي الْجَنَّةِ. قَالَ: أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ؟ قُلْتُ: هُوَ ذَاكَ، قَالَ: فَأَعِنِّي عَلَى نَفْسِكَ بِكَثْرَةِ السُّجُودِ
Dari Rabi’ah bin Ka’ab Al Aslami Radhiyallahu 'anhu, dia mengatakan: Aku menginap di rumah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam. Aku membantu membawakan air wudhu dan keperluan beliau, lalu beliau berkata,”Mintalah sesuatu kepadaku!” Saya menjawab,”Saya minta agar bisa bersamamu di surga!” Beliau bersabda,”Atau yang lain (dari) itu?” Aku menjawab,”Itu saja,” maka beliau bersabda,”Bantulah aku (untuk mengalahkan) nafsu (diri)mu dengan banyak bersujud.” [HR Imam Muslim].
Peribadatan kepada Allah merupakan tujuan diciptakannya seorang hamba. Lalu bagaimanakan cara mewujudkannya?
1. Meminta Tolong Kepada Allah Azza Wa Jalla.
Syaikh Abu Usamah Salim bin Id Al Hilali
عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ كَعْبٍ الأَسْلَمِيِّ قَالَ كُنْتُ أَبِيتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَتَيْتُهُ بِوَضُوئِهِ وَحَاجَتِهِ فَقَالَ لِي: سَلْ. فَقُلْتُ أَسْأَلُكَ مُرَافَقَتَكَ فِي الْجَنَّةِ. قَالَ: أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ؟ قُلْتُ: هُوَ ذَاكَ، قَالَ: فَأَعِنِّي عَلَى نَفْسِكَ بِكَثْرَةِ السُّجُودِ
Dari Rabi’ah bin Ka’ab Al Aslami Radhiyallahu 'anhu, dia mengatakan: Aku menginap di rumah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam. Aku membantu membawakan air wudhu dan keperluan beliau, lalu beliau berkata,”Mintalah sesuatu kepadaku!” Saya menjawab,”Saya minta agar bisa bersamamu di surga!” Beliau bersabda,”Atau yang lain (dari) itu?” Aku menjawab,”Itu saja,” maka beliau bersabda,”Bantulah aku (untuk mengalahkan) nafsu (diri)mu dengan banyak bersujud.” [HR Imam Muslim].
Peribadatan kepada Allah merupakan tujuan diciptakannya seorang hamba. Lalu bagaimanakan cara mewujudkannya?
1. Meminta Tolong Kepada Allah Azza Wa Jalla.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
3:36 PM
Ma'mum Masbuq
Pertanyaan
Seseorang yang masbuq mendapatkan imam sedang membaca pertengahan surat Al Fatihah atau surat setelah Al Fatihah, atau ia mendapatkan imam ketika ruku’. Pertanyaannya: Apakah ia mendapat raka’at itu?
(Katanya Al Albani berpendapat, bahwa orang yang masbuq itu mendapat raka’at itu. Ana belum membaca alasan-alasan yang dikemukakan oleh beliau rahimahullah. Tapi sekiranya benar beliau berpendapat demikian, bagaimana dengan hadits-hadits yang ada pada ana:
عَنْ عُقْبَةَ ابْنِ عَامِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنْ أَدْرَكْتَ الْقَوْمَ رُكُوْعًا لَمْ تُعْتَدَّ بِتِلْكَ
الرَّكْعَةَ. رواه اليخاري
مَنْ أَدْرَكَ الْإِمَامَ فِي الرُّكُوْعِ فَلْيَرْكَعْ مَعَهُ وَالْيُعِدِ الرَّكْعَةَ. رواه الترمذي
Adli Shidqie bin Minhat dari Malaysia,
Santri Persatuan Islam 1 Bandung.
Seseorang yang masbuq mendapatkan imam sedang membaca pertengahan surat Al Fatihah atau surat setelah Al Fatihah, atau ia mendapatkan imam ketika ruku’. Pertanyaannya: Apakah ia mendapat raka’at itu?
(Katanya Al Albani berpendapat, bahwa orang yang masbuq itu mendapat raka’at itu. Ana belum membaca alasan-alasan yang dikemukakan oleh beliau rahimahullah. Tapi sekiranya benar beliau berpendapat demikian, bagaimana dengan hadits-hadits yang ada pada ana:
عَنْ عُقْبَةَ ابْنِ عَامِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنْ أَدْرَكْتَ الْقَوْمَ رُكُوْعًا لَمْ تُعْتَدَّ بِتِلْكَ
الرَّكْعَةَ. رواه اليخاري
مَنْ أَدْرَكَ الْإِمَامَ فِي الرُّكُوْعِ فَلْيَرْكَعْ مَعَهُ وَالْيُعِدِ الرَّكْعَةَ. رواه الترمذي
Adli Shidqie bin Minhat dari Malaysia,
Santri Persatuan Islam 1 Bandung.
Hasil nukilan
Gjoykamitake
pada
3:31 AM
Subscribe to:
Posts (Atom)