Sunday, May 16, 2010

Myfriends2u.......An Alternative to Facebook....

Assalamualaikum and Hi...






Baru2 ini, ada berita di kosmo berkenaan laman sosial alternative bagi world-renowned "facebook". So, sayapun cuba la register, with intention so see for myself "what is this alternative?" and "how will this looks like,compare to facebook?".

Saya yakin myfriends2u (mf2u) ni masih lagi baru, recently developed, and there's still a lot of improvement can be done. One of the founder (i believe), is even open one discussion topic in his profile so that others can give suggestion to improved mf2u even more.

Mf2u ni bagus untuk mereka2 yg "degil" untuk register facebook (saya la orgnya tu). Actually, there is a BIG reason behind why i dont want to register facebook. Semua ini bermula selepas saya membaca satu artikel dalam majalah "Al-Islam", yang mengatakan bahawa facebook ini founded by org Yahudi dan artikel itu juga mendakwa bahawa org Yahudi ini ada contribute keuntungan yg dia dapat dari facebook ini kepada tentera Israel. Seperti yg kita semua tahu, tentera Israel baru2 ini ada melakukan serangan ke atas Palestin, which is Muslim people, dan saya risau senjata-senjata dan peluru-peluru yang digunakan oleh mereka itu adalah hasil daripada contribution dari contributer2 seperti founder Facebook ni. So, dalam usaha untuk mengelak dari shubhah, saya pun tidak la register facebook (selain dari cuba sedaya upaya utk tidak membeli barangan2 yg ada hubungkait dgn contribution kepada tentera Israel).

But anyhow, short summary of this mf2u, boleh dikatakan 80~90% interface adalah sama dgn interface facebook. It even have profile wall, just as same as facebook. So, for those who so attached to facebook like they cannot live without it, sepatutnya takde masalah untuk mereka berhijrah ke mf2u, sebab interfacenyer sama jer. Dan jgn lupa, a lot of improvement still undergoing (based on what the founder said la,hehehe)

Akhir kata, selamat bersosial networking dalam myfriends2u ni...

Salam...

http://www.myfriends2u.com

1 comment: